NAMA-NAMA AHLI KUMPULAN
|
NO.MATRIK
|
TINESWAR A/L JAGANATHAPILLAI
|
15DAD16F1089
|
KANESWARRAN A/L KANASAN
|
15DAD16F1081
|
ARUN A/L SELVAM
|
15DAD16F1104
|
NAGENKANANTHA A/L SUBRAMANIAM
|
15DAD16D1061
|
TAJUK: KONSEP PERPADUAN
KURSUS:DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKANIKAL (AUTOMOTIF)
SESI:DIS 2016
JABATAN:KEJURUTERAAN MEKANIKAL
NAMA PENSYARAH: MOHD ZAID BIN ISMAIL
PENGHARGAAN
Kami ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan
setinggi-tinggi penghargaan kepada pihak-pihak yang telah membantu kami untuk
menyiapkan kerja kursus e-folio Nilai Masyarakat ini iaitu mengenai konsep perpaduan dalam
kalangan masyarakatpada masa kini di Malaysia . Sehubungan dengan itu, kami
ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Pensyarah Nilai Masyarakat iaitu
Encik Zaid kami yang telah banyak membantu kami menyiapkan e-folio. Beliau juga
telah memberi tunjuk ajar dan bimbingan kepada kami sepanjang proses membuat
e-folio . Kesabaran beliau amatlah saya hargai.
Akhir sekali, terima kasih kepada rakan-rakan
sekelas yang sama-sama berbincang dan berkongsi maklumat untuk menyiapkan
e-folio
Terima kasih sekalung budi.
OBJEKTIF
Matlamat E-folio ini dilaksanakan adalah:
• Memberi
kesedaran betapa pentingya perpaduan antara masyarakat berbilang kaum di Malaysia.
• Menggalakkan
masyarakat lebih bertoleransi agar Negara akan terus maju.
•
Maksud
Perpaduan
Perpaduan boleh ditakrifkan sebagai satu proses yang
menyatupadukan anggota masyarakat dan negara seluruhnya melalui ideologi negara
supaya tiap-tiap anggota masyarakat dapat membentuk satu identiti dan nilai
bersama serta satu perasaan kebangsaan dalam
kalangan mereka. Perpaduan masyarakat merupakan antara aspek
yang penting dalam membentuk
perpaduan negara. Malaysia kini dihuni oleh beberapa kaum dan etnik yang bersifat majmuk yang
membawa kepada wujudnya jurang perpisahan .
Faktor pemilihan Konsep Perpaduan
Perpaduan bermaksud
satu proses yang menyatupadukan anggota masyarakat dan negara seluruhnya
melalui ideologi negara supaya tiap-tiap anggota masyarakat dapat membentuk
satu identiti dan nilai bersama serta satu perasaan kebangsaan bersama di
kalangan mereka.Perpaduan masyarakat merupakan sebahagian yang penting daripada
perpaduan negara. Oleh itu adalah mustahak bagi kita meneliti latar belakang
dan ciri-ciri masyarakat majmuk di negara kita.
Malaysia merupakan sebuah negara yang
terdiri daripada masyarakat majmuk di mana ia nya terdiri daripada pelbagai
kaum utama seperti kaum Melayu, kaum Cina, Kaum India, Kadazan, Melanau, Bajau
dan sebagainya.Kepelbagaian kaum dan etnik ini telah membawa kepada
kepelbagaian bahasa, budaya, adat resam, cara hidup , bahasa dan cara
berpakaian dan lain-lain.Bagi memantapkan perpaduan dan integrasi nasional
dalam kalangan masyarakat , kerajaan telah melaksanakan pelbagai dasar di dalam
pelbagai aspek antaranya dalam bidang ekonomi, sosial dan pendidikan.
Faktor-faktor yang mendorong kami memilih konsep perpaduan sebagai tajuk
kami ialah sejarah atau peristiwa 13 Mei 1969. Seperti
sedia maklum, peristiwa 13 Mei 1969 adalah sejarah hitam atau merupakan Tragedi
Berdarah yang berlaku di Malaysia, iaitu masalah perpaduan di Malaysia pada
1969 .Apabila satu kaum telah menyinggung perasaan kaum yang lain, maka tercetuslah pertelingkahan besar,
seperti peristiwa 13 Mei 1969 di Kuala Lumpur.Tiada siapa yang dapat menyangka
api kebencian itu telah bertukar menjadi tragedi yang sukar dilupakan. Walau
bagaimanapun, bibit-bibit perpecahan kaum ini wujud sejak negara ini telah
mencapai kemerdekaan lagi, disebabkan perasaan ketidakpuas hati kaum lain
terhadap hak-hak keistiemwan orang Melayu seperti yang termaktub dalam
perlembagaan terutamanya yang menyentuh mengenai bahasa dan pelajaran. Rentetan
daripada ketidakpuasan hati itu, maka setiap perkara yang menjurus kepada
hak-hak keistimewaan orang Melayu dipertikaikan khususnya oleh kaum Cina.
Perkara ini semakin ketara apabila di dalam kempen Pilihanraya 1969, tanpa
menghiraukan sensitiviti serta isu-isu yang boleh mencetuskan kontroversi di
kalangan kaum, orang-orang Cina telah mencabar hak-hak keistimewaan orang
Melayu seperti yang termaktub di dalam Artikel 153 Perlembagaan Malaysia.
Keadaan kempen yang tidak dikawal ini merupakan punca tercetusnya peristiwa 13
Mei 1969. Tarikh yang mencetuskan sejarah paling hitam negara bermula apabila
timbul perasaan bongkak satu kaum kerana memenangi kerusi pilihan raya.
Mengenang peristiwa 13 Mei adalah faktor utama kepada kami untuk memilih konsep
perpaduan sebagai tajuk kami agar peristiwa berdarah tersebut tidak berulang
lagi di masa yang akan datang.
Kami juga telah memilih
tajuk konsep perpaduan kerana perpaduan dapat melahirkan Bangsa Malaysia yang
lebih berdaya tahan dalam menghadapi pelbagai cabaran yang dibawa oleh arus
globalisasi, termasuk dalam bidang sosial, ekonomi dan politik.Perdana Menteri,
YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak memperkenalkan Gagasan 1Malaysia yang
berpaksikan prinsip “Rakyat Didahulukan, Pencapaian
Diutamakan”. Konsep ini bertepatan dengan cita rasa rakyat Malaysia dan
sejajar dengan peruntukan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan
Prinsip-Prinsip Rukun Negara.Gagasan 1 Malaysia bertujuan memperkukuhkan
hubungan dan kerjasama antara rakyat pelbagai kaum di negara ini sebagai
senjata utama untuk menghadapi pelbagai ancaman dan cabaran, yang bertujuan
menggugat kesejahteraan hidup mereka. Gagasan ini juga, jika dihayati
sepenuhnya oleh semua pihak, mampu menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih
aman dan maju dalam segenap bidang serta disegani oleh seluruh dunia.konsep ini
membawa matlamat yang sangat berguna
untuk mencapai perpaduan dan kemasyarakatan di Malaysia iaitu
konsep 1Malaysia yang bermatlamat untuk
mengekalkan dan meningkatkan perpaduan dalam kepelbagaian yang selama ini
menjadi kekuatan Malaysia serta rakyatnya dan kelebihan ini akan dipelihara
sebagai bekalan terbaik kita untuk menghadapi sebarang cabaran. Perpaduan
sememangnya telah membentuk teras utama dalam hala tuju negara menuju
kecemerlangan bermula sejak kemerdekaan dicapai. 1Malaysia bertujuan
menyemarakkan semula semangat perpaduan dan persaudaraan dalam kalangan rakyat
Malaysia.Untuk mencapai kemajuan bagi negara, rakyat perlu dimajukan terlebih
dahulu, dan ini dimulakan dengan membentuk sikap penerimaan antara kaum, yang
membawa kepada perpaduan yang utuh. Apabila perpaduan dicapai, maka urusan
pembangunan negara akan berjalan dengan lebih lancar.Intipati gagasan ini adalah
idea satu bangsa tanpa mengira kepelbagaian etnik, sub-etnik dan kebudayaan.
Aspek utama ialah sikap saling hormat menghormati dan bersikap menerima di
antara satu sama lain.
Disamping itu, faktor
kami memilih konsep perpaduan sebagai tajuk kami ialah sebab terdapat pelbagai
usaha yang boleh dilakukan dalam untuk mewujudkan perpaduan dan kemasyarakatan
di kalangan masyarakat Malaysia.Antaranya, dengan mengadakan aktiviti gotong-royong.
Aktiviti gotong-royong merupakan saluran dan peluang kepada masyarakat di
sesuatu kawasan perumahan untuk bertemu dan mengenali antara satu sama
lain.Aktiviti ini juga dapat memupuk semangat bekerjasama diantara jiran
tetanga untuk membersihkan dan mengindahkan kawasan persekitaran tempat
kediaman mereka sesuai dengan slogan “Negara Bersih Rakyat Sihat”. Sebagai
contoh, aktiviti gotong-royong yang boleh dijalankan ialah kerja-kerja
membersihkan kawasan perumahan, taman permainan, tanah perkuburan dan
sebagainya. Seterusnya, aktiviti gotong-royong dapat meringankan serta
memudahkan kerja yang sukar dilakukan ibarat kata peribahasa yang agak berkaitan iaitu berat sama dipikul,
yang ringan sama dijinjing serta ke bukit sama di daki, ke lurah sama dituruni.
Seterusnya, perkara ini
merupakan faktor utama kami memilih konsep perpaduan sebagai tajuk kami.Perkara
ini merupakan program rumah terbuka.Mengadakan rumah terbuka juga dapat
mengeratkan lagi perpaduan kaum di Malaysia. Disetiap musim perayaan, terdapat
program rumah terbuka yang dianjurkan oleh kerajaan. Tujuan utama adalah untuk
mendalami nilai budaya kaum-kaum yang terdapat di Malaysia.Perpaduan kaum di
Malaysia boleh dicapai dengan meraikan sambutan perayaan kaum-kaum di Malaysia
secara bersama-sama. Melalui amalan kunjung-mengunjung yang dilakukan akan
dapat mengeratkan ikatan silaturahim antara jiran serta rakan daripada pelbagai
kaum. Sebagai contohnya, sambutan Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina,
Deepavali, Hari Gawai dan Hari Krismas merupakan perayaan utama yang boleh
diraikan oleh seluruh masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum. Melalui
kunjungan sambutan perayaan sesuatu kaum dapat menerbitkan perasaan
hormat-menghormati terhadap adat dan kepercayaan kaum lain.Budaya ini dapat
mengukuhkan perpaduan apabila kurangnya syak wasangka antara kaum di Malaysia.
Sekiranya perkara ini dapat dipraktikkan nescaya masyarakat Malaysia akan mampu
menghadapi apa-apa sahaja cabaran yang datang dari luar atau masyarakat
antarabangsa.
Kemudiannya, faktor akhir pemilihan konsep
perpaduan ialah sebab media massa.Media massa yang terdiri daripada media
elektronik dan media cetak memainkan peranan yang amat penting kepada perpaduan
negara. Media massa menyalurkan pelbagai maklumat yang dapat mempengaruhi
masyarakat pembaca. Tanpa adanya media, rakyat sesebuah negara tidak mendapat
sebarang pengetahuan terutama tentang isu global dan kehidupan mereka umpama
‘katak di bawah tempurung’.Pengaruh media massa juga adalah salah satu
faktor untuk memperkukuhkan perpaduan
kaum. Media massa seperti televisyen, majalah, internet dan akhbar memainkan
peranan yang sangat penting dalam
pengukuhan perpaduan kaum. Contohnya ialah seperti menyiarkan rencana,
dokumentari dan drama khas untuk menyemaikan nilai perpaduan antara kaum.
Kesimpulannya,perpaduan
dan nilai kemasyarakan amatlah penting bagi sesebuah kaum dan negara untuk
menjamin keharmonian hidup.kita juga patut mengetahui perkara-perkara yang
boleh memperkukuhkan lagi perpaduan dan
kemasyarakatan di negara Malaysia .Ianya jaga patut dipraktikkan oleh seluruh rakyat Malaysia. kata hikmat
yang patut diamalkan oleh rakyat Malaysia ialah
perpaduan teras kejayaan.Bak kata pepatah” Bersatu kita teguh bercerai
kita roboh “
Status Perpaduan Di Malaysia Pada Masa Kini
Asas
perpaduan bagi sesuatu masyarakat berbeza. Dalam masyarakat ringkas atau biasa
ia mungkin berdasarkan hubungan kekeluargaan dan nilai saling menghormati dan
menyayangi. Bagi masyarakat yang lebih kompleks pula, terdapat beberapa teori
berkaitan faktor yang menyumbang kepada perpaduan sosial ataupun
masyarakat.'MALAYSIA memiliki komposisi penduduk yang terdiri daripada
kepelbagaian budaya dan bangsa. Hubungan harmoni yang terjalin sesama kaum ini
akan memperkukuhkan lagi kedaulatan dan pembangunan negara.
Keharmonian
yang terhasil daripada perpaduan antara rakyat Malaysia merupakan satu
keistimewaan dan juga daya tarikan kepada pelabur asing untuk melabur di negara
kita.
Menurut
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI), Datuk Seri
Mustapa Mohamed, agenda perpaduan sentiasa dititikberatkan kerana dengan
bersatu hati kita dapat membina sebuah negara yang aman damai, sejahtera dan
rakyatnya sentiasa mementingkan perpaduan dan negara aman, politiknya tidak
huru-hara, serta ekonomi yang baik dan dapat menarik minat pelabur asing.
Tambahan
pula, konsep 1Malaysia yang berasaskan prinsip “Rakyat Didahulukan, Pencapaian
Diutamakan” juga menerangkan bahawa hubungan harmoni dan kerjasama antara
pelbagai kaum merupakan kunci atau senjata utama untuk menghadapi pelbagai
ancaman dan cabaran supaya negara kita dapat mencapai matlamat yang telah
ditetapkan.Secara umumnya, perasaan prasangka dan ketidakpuasan hati antara
pelbagai etnik dalam sesebuah negara bukanlah suatu perkara asing.
Persoalannya, bagaimana kita menangani isu ini secara berhemah agar kita dapat
meluahkan perasaan hati tanpa menjejaskan keamanan dan keharmonian negara.
Di
kebanyakkan negara, persengketaan antara kaum lebih-lebih lagi berkenaan isu
agama telah membawa peperangan yang berlarutan sekaligus membantut pembangunan
ekonomi, sosial dan juga politik negara berkenaan.
Negara
kita telah pun mencapai kemerdekaan selama 55 tahun, namun dalam soal perpaduan
di kalangan masyarakat berbilang kaum masih tidak lagi diselesaikan sepenuhnya.
Pada
masa kini, hubungan yang harmoni sesama kaum dipandang ringan oleh sebahagian
besar daripada kita. Menurut Datuk Mohd.Ariff Sabri Abdul Aziz, isu sensitif
antara kaum dalam soal hak, warna kulit, kepercayaan agama dan budaya sering
dipertikaikan.
Sebagai
contoh, dalam insiden seorang pengetua sekolah menengah dan penolong pengarah
sebuah agensi kerajaan yang didakwa mengeluarkan kata-kata berbaur rasis,
mereka didakwa menyebut pelajar Cina tidak diperlukan di negara ini dan boleh
pulang ke China di samping menyamakan gelang keagamaan Hindu yang dipakai
pelajar-pelajar India seperti rantai anjing adalah amat menyedihkan.
Walaupun
terdapat sebab-sebab di sebalik kejadian tersebut, tetapi perkataan sedemikian
yang dikeluarkan oleh seseorang yang berkelayakan tinggi telah menyebabkan
ketidakpuasan hati di kalangan masyarakat Cina dan India, seolah-olah mereka
diperlakukan seperti warga negara kelas kedua.
Dalam usaha membangunkan negara pada masa
kini supaya seiring dengan negara lain, maka perpaduan merupakan kunci utama
yang kita sediakan sebelum membuka semua laluan.Kerajaan telah memperkasakan
sekolah kebangsaan untuk menyatukan generasi muda melalui pendidikan dan bahasa
kebangsaan.Dengan cara ini, dapat menerapkan disiplin dalam pembelajaran dan
pengajaran seperti aktiviti kokurikulm dan kurikulum.
Selain
itu dengan adanya sekolah kebangsaan ini ia akan merapatkan lagi hubungan dan
komunikasi antara kaum yang sebelum ini begitu terhad.
Dasar Integrasi Nasional juga telah
dilancarkan - iaitu satu proses dinamik untuk merapatkan masyarakat
negeri-negeri di Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak, untuk membentuk satu
Bangsa Malaysia yang mempunyai identiti sendiri yang berteraskan Perlembangan
Persekutuan dan Rukun Negara.
Dasar
Integrasi Nasional ini juga mesra bangsa-bangsa minoriti yang lain.
Sekolah-sekolah jenis kebangsaan diwujudkan dengan memberikan hak mutlak kepada
bangsa minoriti untuk menggunakan bahasa ibunda mereka sebagai bahasa pengajara
Melalui Dasar Ekonomi Baru pada masa kini, satu lagi usaha mewujudkan keadaan di mana, tiada perbezaan fahaman pembelajaran dan tiada pengasingan dan perbezaan antara miskin dan kaya di antara kaum. Bekerjasama dalam pergaulan khususnya agar kekayaan negara dibahagikan sama rata antara pelbagai kaum.Dan yang terkini, Program Khidmat Negara, Program Sekolah Bestari juga merupakan usaha-usaha yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk meningkatkan tahap perpaduan dan hubungan mesra antara kaum yang telah dijalankan.
Cadangan Kepada Masyarakat Tempatan Untuk Memupuk Perpaduan
Sebagai langkah pertama dalam membentuk perpaduan,
rakyat haruslah bergaul dan memupuk persefahaman antara kaum. Dalam keadaan
tersebut, ibu bapa perlulah sentiasa menerapkan nilai-nilai perpaduan dalam
diri anak-anak sejak kecil lagi. Bak kata pepatah, “melentur buluh biar dari
rebungnya”.
Anak-anak digalakkan berkomunikasi dengan jiran yang
berlainan bangsa dan ibu bapa juga disarankan membawa anak-anak mereka
mengunjungi rumah jiran semasa hari lebaran atau perayaan. Dengan cara itu, ibu
bapa dapat menjadi suri teladan kepada anak-anak dan membolehkan mereka
menghayati keistimewaan masyarakat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai
jenis kaum dan etnik.
Selain itu, ibu bapa juga boleh berkomunikasi dengan
anak-anak dalam pelbagai bahasa, misalnya bahasa Malaysia, bahasa Inggeris, dan
bahasa-bahasa ibunda. Apabila golongan muda menguasai pelbagai bahasa, mereka
dapat berkomunikasi dengan rakan yang berlainan bangsa dengan mudah. Pokoknya, nilai-nilai
perpaduan dan permuafakatan hendaklah didedahkan kepada generasi muda sejak
awal lagi agar jiwa perpaduan dalam diri mereka dapat berkembang dengan
sempurna.
Seterusnya, institusi-institusi pendidikan perlu
bertanggungjawab menerapkan semangat bersatu-padu dalam kalangan pelajar
berbilang kaum. Antara langkah yang dapat diambil adalah dengan memberikan
kerja-kerja berkumpulan. Dalam konteks ini, guru-guru hendaklah membahagikan
pelajar secara berkumpulan dalam melaksanakan projek-projek sekolah, seperti
kajian sains, persembahan, dan sambutan-sambutan majlis di sekolah.
Guru-guru juga haruslah membahagikan kedudukan
pelajar dengan sempurna untuk menggalakkan pelajar berkomunikasi dengan
pelajar-pelajar yang berlainan kaum dan bukannya sesama satu kaum sahaja. Dalam
proses menjayakan inisiatif-inisiatif tersebut, guru tidak boleh mencetuskan
isu-isu sensitif semasa mengajar, misalnya dengan mengagung-agungkan warisan
budaya sendiri dan mengejek budaya kaum lain. Pendek kata, pelajar-pelajar dan
guru-guru perlulah bekerjasama demi menzahirkan semangat perpaduan di peringkat
sekolah.
Di samping itu, golongan pelajar perlulah belajar
dan menghayati sejarah negara agar dapat memahami erti perpaduan negara.
Sebagai satu daripada langkah untuk mewujudkan permuafakatan bangsa,
Kementerian Pelajaran Malaysia telah mewajibkan pelajar-pelajar agar lulus
dalam mata pelajaran Sejarah di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai
tahun 2013.
Langkah tersebut diharapkan dapat menyedarkan
anak-anak bangsa tentang akibat kurangnya perpaduan kaum dalam kalangan
masyarakat. Mengetahui dan memahami peristiwa yang berlaku dalam sejarah negara
seperti tragedi berdarah 13 Mei 1969, sudah tentu golongan muda dan belia akan
lebih menghargai perpaduan dan keharmonian yang dikecapi selama ini. Pemahaman
rakyat Malaysia tentang sejarah tanah air dapat menyemai semangat perpaduan
dalam diri mereka.
Pada masa yang sama, rakyat Malaysia hendaklah
menghindari sebarang tindakan yang boleh mencetuskan provokasi kaum. Walaupun
rakyat diberi hak kebebasan bersuara, mereka haruslah tidak mengambil
kesempatan dengan mencetuskan isu-isu sensitif dan kontroversi yang dapat
merosakkan rasa muhibah dan perpaduan.
Masyarakat setempat
juga boleh memainkan peranan dalam mengukuhkan perpaduan kaum di negara ini
melalui penganjuran aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong, Program
Rukun Tetangga, dan kempen Bulan Kemerdekaan untuk mengeratkan hubungan antara
masyarakat pelbagai kaum. Aktiviti-aktiviti seperti ini mampu menjamin
kesejahteraan hidup warga setempat, dengan membuka ruang dan peluang komunikasi.
RUMUSAN
Saya amat bersyukur kerana telah menyelesaikan
E-Folio Nilai Masyarakat dalam tempoh masa yang ditetapkan dengan bantuan ahli
kumpulan saya.Ketika menyiapkan E-Folio
ini banyak pengetahuan dan pengajaran nilai tentang konsep perpaduan telah saya
dan ahli kumpulan saya pelajari.Selepas menyiapakan E-Folio ini saya berasa
amat bangga kerana pelbagai kaum di Malaysia hidup bersatu padu dan aman.Selain
itu ,saya juga telah pelajari tentang kepentingan perpaduan antara kaum dan
cadangan untuk memupuk perpaduan.Di samping itu,saya juga dapat menghayati
nilai kesabaran ,ketabahan,kejujuran ,memupuk semangat perpaduan dan kerjasama
antara ahli kumpulan saya semasa menyiapkan tugasan tersebut.Nilai Kerjasama
telah membuatkan saya bersama rakan-rakan beganding bahu untuk mencari maklumat
untuk menyiapkan tugasan ini.
No comments:
Post a Comment